Powiadomienie o plikach cookie Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.

Kontakt z redakcją: tel. 41 2511951 alinajedrys@gmail.com


BEZPŁATNIE PUBLIKOWANE SĄ JEDYNIE OGŁOSZENIA NIEKOMERCYJNE.

  • Kategoria: Wywiady

Światowy Dzień Konsumenta

Dziś Światowy Dzień Konsumenta. Choć to święto jest mało znane, każdy z nas powinien wiedzieć, gdzie można się udać w razie kłopotów. W Starostwie Powiatowym ma swoją siedzibę Powiatowy Rzecznik Konsumentów. 

Pani Monika Czerwińska-Babiarz zajmuje swoje stanowisko już prawie rok.



- Jakie są Pani obowiązki, jako Powiatowego Rzecznika Konsumentów?
- Przede wszystkim udzielanie bezpłatnej porady prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów, zabezpieczenie prawidłowego funkcjonowania na linii konsument - przedsiębiorcą (sprzedawca). Ale również pomaganie konsumentom w pisaniu pism, wniosków, pozwów do sądu i oczywiście udzielanie pomocy w składaniu reklamacji.

- Z jakimi sprawami najczęściej przychodzą interesanci?

- Problem ze sprzedawcą: sprzedawca nie chce przyjąć nam reklamacji, tłumacząc się w różny sposób: „nie chce”, „nie może” lub „towar nie podlega reklamacji z takich czy innych względów”. Następnie w sytuacji, kiedy mamy odpowiedź sprzedawcy, że reklamacja jest nieuwzględniona, konsumenci również proszą o pomoc. Najczęstszym problemem są oczywiście buty.

- Czy sprawy tyczą się to częściej większych sklepów, sieci ogólnopolskich, czy małych rodzinnych sklepików?
- Są to oczywiście najczęściej sklepy na terenie powiatu skarżyskiego, ale nie tylko. Spotkałam się już z różnymi sprawami. Dotyczyły one dużych marketów, ale raczej skupiały się na mniejszych sklepikach, często RTV, AGD, stoiskach obuwniczych.

- Czy zdarzają się sytuacje, w których nie udaje się pomóc konsumentowi, mimo, że jego racja jest oczywista?
- Z tym kto ma rację bywa różnie. Konsument ma swoje racje, kiedy zakupiony towar ulega zepsuciu, ale nie wiemy dlaczego tak się stało, a  przedsiębiorca ma swoje twierdząc, że uszkodzenie ma charakter mechaniczny, wynika z nieprawidłowego użytkowania itp. Są opinie rzeczoznawców. Duża większość spraw jest załatwiana pozytywnie dla konsumentów. Zdarzają się jednak sprawy załatwiane negatywnie, gdzie przedsiębiorca kategorycznie upiera się przy swoim stanowisku, nie chce go zmienić. Takie sprawy kończą się w sądzie.

- Jak się przygotować do spotkania z rzecznikiem?

- To zależy od sprawy, z jaką przychodzi konsument. Należy zgromadzić kserokopie wszystkich dokumentów: przede wszystkim dowód zakupu, kartę gwarancyjną jeżeli taka jest, protokół reklamacyjny. To zależy od tego  jaki to jest towar. Na przykład, jeżeli chodzi o buty, to jest to dowód zakupu i z reguły protokół reklamacyjny, a niejednokrotnie zdarza się, że kilka protokołów reklamacyjnych. Niestety buty reklamowane są nawet po kilka, kilkanaście razy z tego samego powodu. Oprócz tych dokumentów do Rzecznika składa się pismo przewodnie (wniosek należy złożyć na Biuro Obsług Interesantów w Starostwie Powiatowym).

- Jaki jest termin załatwiania takiej sprawy?

- Zajmuję się sprawami według dat ich wpływu, w miarę możliwości jak najszybciej.

- Kogo prawo stawia w bardziej uprzywilejowanej pozycji? Konsumenta czy sprzedawcę?

- Konsument niestety jest tą słabszą stroną. Ale oczywiście istnieją różne uwarunkowania prawne. Konsument ma argumenty, ma podstawy prawne, ma się czym bronić. W zależności od tego czego sprawa dotyczy, czy to jest klasyczna umowa sprzedaży dokonywana w miejscu siedziby przedsiębiorstwa (sklepu), czy też umowy zawierane na odległość (aukcje internetowe), umowy zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa (pokazy). Inaczej jest także z usługami telekomunikacyjnymi, turystycznymi.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów na swoje biuro w siedzibie Starostwa Powiatowego przy ul. Konarskiego 20 w Skarżysku – Kamiennej. Przyjmuje we wtorki, środy, czwartki w godz. 9.00 - 14.00. na spotkanie można umówić się telefonicznie pod nr telefonu 041 39 53 032. Wnioski na biuro podawcze można składać od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu.


© Ewelina Adamczyk /TSK24 Team
 


Ostatnie komentarze

  • Krystian powiedział(a) Więcej
    Uważam że to nawet lepiej bo będzie skąd czerpać dobre doświadczenia i na kim się wzorować. Materek to jeden z... 3 godzin temu
  • LEMUR powiedział(a) Więcej
    Tak samo w Wodociągach. Wywalili fachowca bo syn Radnego miał ochotę na stanowisko i lepiej zarabiać ? Gdyby wygrał... 3 godzin temu
  • Henii powiedział(a) Więcej
    Sprawa pani Agnieszki to zajmuja sie odpowiednie sluzby (prokuratura). 17 godzin temu

Komentarze pozostają własnością ich twórców - redakcja TSK24.pl nie bierze za nie odpowiedzialności. Nick nie jest zastrzeżony dla jednego użytkownika.
Serwis nie ma obowiązku publikacji nadesłanych materiałów. Materiały nie zamawiane przez Serwis Informacyjny TSK24.pl nie podlegają zwrotowi. Autorzy materiałów publikowanych w serwisie wyrażając zgodę na ich publikację przenoszą jednocześnie prawa do nich na rzecz Serwisu Informacyjnego TSK24.pl. Serwis zastrzega sobie również prawo do wykorzystywania zamieszczanych materiałów w celach promocyjnych i reklamowych na wszelkich polach ekspozycji.
Wszystkie Prawa Zastrzeżone - Żadna część jak i całość materiałów zawartych w portalu TSK24.pl nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie.
Wszelkie wyżej wymienione postępowanie bez pisemnej zgody wydawcy - PPHU MPC-TECH ZABRONIONE!