- Kategoria: Wywiady
- User
Światowy Dzień Konsumenta
Pani Monika Czerwińska-Babiarz zajmuje swoje stanowisko już prawie rok.
- Jakie są Pani obowiązki, jako Powiatowego Rzecznika Konsumentów?
- Przede wszystkim udzielanie bezpłatnej porady prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów, zabezpieczenie prawidłowego funkcjonowania na linii konsument - przedsiębiorcą (sprzedawca). Ale również pomaganie konsumentom w pisaniu pism, wniosków, pozwów do sądu i oczywiście udzielanie pomocy w składaniu reklamacji.
- Z jakimi sprawami najczęściej przychodzą interesanci?
- Problem ze sprzedawcą: sprzedawca nie chce przyjąć nam reklamacji, tłumacząc się w różny sposób: „nie chce”, „nie może” lub „towar nie podlega reklamacji z takich czy innych względów”. Następnie w sytuacji, kiedy mamy odpowiedź sprzedawcy, że reklamacja jest nieuwzględniona, konsumenci również proszą o pomoc. Najczęstszym problemem są oczywiście buty.
- Czy sprawy tyczą się to częściej większych sklepów, sieci ogólnopolskich, czy małych rodzinnych sklepików?
- Są to oczywiście najczęściej sklepy na terenie powiatu skarżyskiego, ale nie tylko. Spotkałam się już z różnymi sprawami. Dotyczyły one dużych marketów, ale raczej skupiały się na mniejszych sklepikach, często RTV, AGD, stoiskach obuwniczych.
- Czy zdarzają się sytuacje, w których nie udaje się pomóc konsumentowi, mimo, że jego racja jest oczywista?
- Z tym kto ma rację bywa różnie. Konsument ma swoje racje, kiedy zakupiony towar ulega zepsuciu, ale nie wiemy dlaczego tak się stało, a przedsiębiorca ma swoje twierdząc, że uszkodzenie ma charakter mechaniczny, wynika z nieprawidłowego użytkowania itp. Są opinie rzeczoznawców. Duża większość spraw jest załatwiana pozytywnie dla konsumentów. Zdarzają się jednak sprawy załatwiane negatywnie, gdzie przedsiębiorca kategorycznie upiera się przy swoim stanowisku, nie chce go zmienić. Takie sprawy kończą się w sądzie.
- Jak się przygotować do spotkania z rzecznikiem?
- To zależy od sprawy, z jaką przychodzi konsument. Należy zgromadzić kserokopie wszystkich dokumentów: przede wszystkim dowód zakupu, kartę gwarancyjną jeżeli taka jest, protokół reklamacyjny. To zależy od tego jaki to jest towar. Na przykład, jeżeli chodzi o buty, to jest to dowód zakupu i z reguły protokół reklamacyjny, a niejednokrotnie zdarza się, że kilka protokołów reklamacyjnych. Niestety buty reklamowane są nawet po kilka, kilkanaście razy z tego samego powodu. Oprócz tych dokumentów do Rzecznika składa się pismo przewodnie (wniosek należy złożyć na Biuro Obsług Interesantów w Starostwie Powiatowym).
- Jaki jest termin załatwiania takiej sprawy?
- Zajmuję się sprawami według dat ich wpływu, w miarę możliwości jak najszybciej.
- Kogo prawo stawia w bardziej uprzywilejowanej pozycji? Konsumenta czy sprzedawcę?
- Konsument niestety jest tą słabszą stroną. Ale oczywiście istnieją różne uwarunkowania prawne. Konsument ma argumenty, ma podstawy prawne, ma się czym bronić. W zależności od tego czego sprawa dotyczy, czy to jest klasyczna umowa sprzedaży dokonywana w miejscu siedziby przedsiębiorstwa (sklepu), czy też umowy zawierane na odległość (aukcje internetowe), umowy zawierane poza siedzibą przedsiębiorstwa (pokazy). Inaczej jest także z usługami telekomunikacyjnymi, turystycznymi.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów na swoje biuro w siedzibie Starostwa Powiatowego przy ul. Konarskiego 20 w Skarżysku – Kamiennej. Przyjmuje we wtorki, środy, czwartki w godz. 9.00 - 14.00. na spotkanie można umówić się telefonicznie pod nr telefonu 041 39 53 032. Wnioski na biuro podawcze można składać od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu.
© Ewelina Adamczyk /TSK24 Team