Powiadomienie o plikach cookie Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.

Kontakt z redakcją: tel. 41 2511951 alinajedrys@gmail.com


Matematyka królową nauk czyli budżet Skarżyska-Kamiennej na rok 2016

Już jutro Rada Miasta Skarżyska-Kamiennej obradować będzie nad przedłożonym przez prezydenta projektem wieloletniej prognozy finansowej gminy Skarżyska-Kamiennej na lata 2016-2031 wraz z projektem uchwały budżetowej na rok 2016.

Będzie to pierwszy projekt budżetu przedłożony przez obecnego prezydenta (projekt budżetu na 2015 r. został przygotowany jeszcze przez ekipę byłego prezydenta Romana Wojcieszka). Dziś mając przed oczami projekt uchwały budżetowej na 2016 rok nasuwają się pytania: czy przyjęte założenia są możliwe do osiągnięcia i czy zaproponowany w takim kształcie budżet pozwoli na zrealizowanie wszystkich zaplanowanych w nim zadań przy zachowaniu płynności finansowej gminy? I choć Krönig przekonuje, że „matematyka nie kłamie”, i ogólnie rzecz biorąc następuje poprawa sytuacji finansowej, to jednak trudno podzielać optymizm prezydenta w oparciu o przygotowany właśnie projekt uchwały budżetowej na 2016 rok i wieloletniej prognozy finansowej na lata 2016-2031.

 Zgodnie z projektem budżetu dochody gminy wyniosą ponad 137 mln zł, z czego dochody bieżące stanowić będą ponad 122 mln zł, a dochody majątkowe ponad 15 mln zł. Z kolei plan wydatków budżetu stanowi kwotę ponad 135 mln zł, w tym wydatki bieżące blisko 117 mln zł oraz wydatki majątkowe 18 mln zł. To podstawowe informacje. Przyjrzyjmy się teraz szczegółom, które nie pozwalają podzielać optymizmu prezydenta. I tak np. projekt budżetu zakłada m. in. dochody ze sprzedaży majątku gminy w wysokości 4 800 000 zł. Czy ta kwota nie jest ciut przeszacowana? Na rok 2015 zakładano zbliżoną kwotę – 4.150.400 zł. Do dzisiaj plan zrealizowano prawdopodobnie zaledwie w 13.65%, co oznacza, że uzyskane w roku 2014 dochody ze sprzedaży majątku wyniosły zaledwie niecałe 600 000 zł. Jak będzie w roku 2016? Jedno jest pewne – gmina próbuje sprzedawać wszystkie swoje nieruchomości. Po wyrażeniu w październiku zgody przez Radę Miasta na sprzedaż budynku po przeniesionym Gimnazjum nr 2 przy ul. Słowackiego 29, gmina chce sprzedać kolejny duży budynek tym razem przy ul. Sokolej 38, dotychczas wynajmowany na cele edukacyjne i przynoszący stały dochód. Sprzedaż majątku to nie jedyny sposób na  zrównoważenie budżetu. Innym sposobem są wpływy z podatku od nieruchomości. Po listopadowej podwyżce stawek podatku od nieruchomości, w projekcie na 2016 rok założono wpływy z tego tytułu w wysokości 24.376.000 zł, to blisko o 2.600.000 zł więcej niż w planie na 2015 rok.

 

Poniżej porównaniu poddano wydatki w najważniejszych działach

 

2015

2016

Dział 750 Administracja publiczna

10 526 756,42

11 673 975,00

w tym płace

8 431 043,00

8 828 965,00

Dział 754 Bezpieczeństwo publiczne

1 685 800,00

1 307 129,00

w tym staż miejska ogółem

1 194 500,00

176 529,00

płace straży miejskiej

1 084 000,00

176 529,00

w tym pozostała działalność

63 300,00

678 100,00

w tym płace

-

492 900,00

Dział 801 Oświata

37 727 392,00

38 644 170,00

w tym płace

27 878 416,00

26 265 987,00

Dział 854 Edukacja

1 527 140,00

1 327 051,00

w tym płace

1 274 270,00

1 160 687,00

 

Jak widać trudno zaobserwować obiecywane spore oszczędności wynikające z likwidacji straży miejskiej oraz reorganizacji placówek oświatowych. Zaplanowano jednak znaczne rezerwy, które pozostaną do dyspozycji prezydenta jednoosobowo. W przypadku zatem wystąpienia faktycznego braku środków w stosunku do planu będzie mógł „załatać” niedobory rozwiązując utworzone rezerwy.

Pierwszy raz rada ma udzielić prezydentowi dokonywanie w ramach działów klasyfikacji budżetowej zmian w planie wydatków inwestycyjnych oraz zmian pomiędzy wydatkami bieżącymi a majątkowymi z wyłączeniem zmian które spowodowałybyzmianę kwot wydatków na wieloletnie przedsięwzięcia inwestycyjne. Daje to możliwość przesuwania środków finansowych bez dodatkowej zgody rady, a co za tym idzie bez analiz tych zmian podczas posiedzeń komisji. Czy radni będą precyzyjnie informowani o dokonanych zmianach i co z nimi będą mogli zrobić post factum?

Wciąż ważne jest pytanie o stan zadłużenia gminy. Czy władze miasta w nadchodzącym roku poradzą sobie ze spłatą wszystkich zobowiązań wraz z należnymi odsetkami? Według prognozy kwota długu w roku 2016 wyniesie 94.021.000 zł. Czy nie należałoby do tej kwoty dodać zgodnie z Ustawą o finansach publicznych i rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego wartość z tabeli przepływów finansowych stanowiących załącznik do WPF z pozycji spłata zobowiązań wymagalnych z lat poprzednich (rok 2015) kwoty 2.000.000 złotych? Czy nie należało by poinformować mieszkańców, że faktyczne zadłużenie gminy (kapitał plus odsetki) to kwota nie około 95 milionów  złotych ale blisko 165 milionów, z czego około 40 milionów zafundować im chcą dodatkowo obecne władze?

Na obsługę długu zabezpieczono w budżecie 6.203.700 zł. Ale jak wynika z projektu wieloletniej prognozy finansowej 2.000.000 zł potrzebne będzie jeszcze na spłatę rat kapitałowych oraz wykup papierów wartościowych (wykup obligacji). Gmina planuje wydłużenie terminu spłaty obligacji o trzy lata do roku 2031, by spełnić relację dotyczącą wskaźnika z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Stosowny aneks do umowy ma zostać podpisany z bankiem w I kwartale 2016 roku, po podjęciu przez radę uchwały dotyczącej zmiany uchwały w sprawie emisji obligacji.  Niestety spowoduje to znaczny wzrost kosztów obsługi zadłużenia.

Porównaliśmy wydatki planowane na obsługę długu zapisane w Wieloletniej Prognozie Finansowej w roku 2014 zaktualizowane Uchwałą Rady Miasta z dnia 25.11.2015r. oraz te stanowiące projekt nowej WPF na lata 2016-2031. Co ciekawe w 2015 roku koszty związane z obsługą długo wzrosły  o 361.803 złote w stosunku do założonych w planie. Czy to oznacza, że w roku bieżącym dochodziło do zaburzenia harmonogramu wykupu obligacji?

 

Kolejne lata

Plan z roku 2014

Plan z roku 2015

2012

6 664 011,96

6 664 011,96

2013

5 771 590,13

5 771590,13

2014

5 878 549,31

5 878 549,31

2015

4 661 803,00

4 661 803,00

2016

3 090 000,00

6 203 700,00

2017

3 000 000,00

5 295 300,00

2018

2 700 000,00

5 666 900,00

2019

2 600 000,00

5 875 900,00

2020

2 300 000,00

5 588 900,00

2021

2 100 000,00

5 298 900,00

2022

1 900 000,00

4 970 600,00

2023

1 600 000,00

4 615 000,00

2024

1 400 000,00

4 247 400,00

2025

1 100 000,00

3 780 400,00

2026

700 000,00

3 302 800,00

2027

350 000,00

2 810 200,00

2028

150 000,00

2 344 500,00

2029

-

1 866 000,00

2030

-

1 245 000,00

2031

-

624 000,00

Suma

45 965 954,40

86 711 454,40

 

Jak widać wydłużenie w czasie spłaty zadłużenia miasta o trzy lata skutkuje wzrostem kosztów obsługi zadłużenia o około 40 milionów złotych.

 Ponadto projekt uchwały budżetowej na 2016 zakłada zaciągnięcie kredytu (krótkoterminowego) na sfinansowanie przejściowego deficytu w budżecie w kwocie 8.000.000 zł. W projekcie na 2015 r. na pokrycie przejściowego deficytu założono najpierw kredyt w wysokości 5.000.000 zł. W ciągu roku limit ten został podniesiony już przez obecnego prezydenta o 3.000.000 zł. W dalszym ciągu widać, że bez finansowego zastrzyku w postaci kredytu gmina ma problem z regulowaniem bieżących płatności. Podobnie może być w roku 2016. Skąd zatem to przekonanie prezydenta o poprawiającej się sytuacji finansowej gminy, póki co założenia do budżetu i WPF na 2016 rok wskazują raczej na konieczność stałego monitorowania poziomu zadłużenia, by gmina nie utraciła płynności finansowej.

Aby sprostać wymaganiom spłaty długu zaplanowano dochody budżetu gminy, które rok do roku systematycznie wzrastają. I tak na rok następny plan dochodów przewiduje 137.088.114,00 złotych by w roku 2031 skoczyć do wartości 211.836.273,00 złotych. To wzrost o około 37%! Czy te wartości są możliwe do osiągnięcia? Po podniesieniu stawek podatku dochodowego plan na rok 2016 wynosi 24.376.000 złotych. O ile radni musieliby podnieść stawki podatku by w roku 2031 dochód gminy z tego tytułu osiągnął 37.426.631 złotych? To blisko 54% więcej! Czy będzie to możliwe biorąc pod uwagę górne wartości stawek, jakie ustalane są na mocy ustawy?

Co można powiedzieć o projekcie budżetu gminy? Nie pasuje na pewno do niego określenie kreatywny, autorski, powiela raczej pomysły poprzednika. Tak jak w latach poprzednich jednostki spoza sektora finansów publicznych (organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, itp).w ramach otwartego konkursu ofert mogą liczyć na dotacje z budżetu gminy na  realizację zadań własnych gminy w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym, w zakresie sportu, pomocy społecznej, ochrony i promocji zdrowia orazw zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. W sumie na ten cel zaplanowano ponad 1.100.000 tys. zł, z czego na działania związane ze sportemzaplanowano o 100.000 zł więcej niż w poprzednim roku i jest to kwota 370.000 zł. Z nowych działań - blisko 600.000 zł planuje się przeznaczyć na działalność Centrum Obsługi Inwestora. Pytanie, czy w tak trudnej sytuacji są to wydatki niezbędne i na co zostaną przeznaczone? Czy w ramach tych środków zostanie np. zorganizowany kolejny cykl szkoleń dla bezrobotnych z „dress code”? Czy zaplanowane inwestycje zostaną zrealizowane? Dlaczego w ramach wydatków inwestycyjnych nie wskazano potrzeby przygotowania terenów dla nowych inwestorów, których w naszym mieście jest jak na lekarstwo?

Budżet i wieloletnia prognoza finansowa zapewne zostaną przez radnych przyjęte. Twarda koalicja najprawdopodobniej przegłosuje propozycje prezydenta. Czy radni uczestniczą jednak w rzeczywistej analizie kluczowych dla funkcjonowania i rozwoju gminy dokumentów? Jak zachowa się opozycja – ile będzie głosów niepewności czyli wstrzymujących się? Jaki będzie nadchodzący rok dla Skarżyska-Kamiennej? Czy mieszkańcy uwierzą w wielokrotnie powtarzane zapewnienia, że jest dobrze a będzie jeszcze lepiej?

 

Michał Jędrys

Ostatnie komentarze

  • Krystian powiedział(a) Więcej
    Uważam że to nawet lepiej bo będzie skąd czerpać dobre doświadczenia i na kim się wzorować. Materek to jeden z... 10 godzin temu
  • LEMUR powiedział(a) Więcej
    Tak samo w Wodociągach. Wywalili fachowca bo syn Radnego miał ochotę na stanowisko i lepiej zarabiać ? Gdyby wygrał... 10 godzin temu
  • Henii powiedział(a) Więcej
    Sprawa pani Agnieszki to zajmuja sie odpowiednie sluzby (prokuratura). 1 dzień temu

Komentarze pozostają własnością ich twórców - redakcja TSK24.pl nie bierze za nie odpowiedzialności. Nick nie jest zastrzeżony dla jednego użytkownika.
Serwis nie ma obowiązku publikacji nadesłanych materiałów. Materiały nie zamawiane przez Serwis Informacyjny TSK24.pl nie podlegają zwrotowi. Autorzy materiałów publikowanych w serwisie wyrażając zgodę na ich publikację przenoszą jednocześnie prawa do nich na rzecz Serwisu Informacyjnego TSK24.pl. Serwis zastrzega sobie również prawo do wykorzystywania zamieszczanych materiałów w celach promocyjnych i reklamowych na wszelkich polach ekspozycji.
Wszystkie Prawa Zastrzeżone - Żadna część jak i całość materiałów zawartych w portalu TSK24.pl nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie.
Wszelkie wyżej wymienione postępowanie bez pisemnej zgody wydawcy - PPHU MPC-TECH ZABRONIONE!