Powiadomienie o plikach cookie Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.

Kontakt z redakcją: tel. 41 2511951 alinajedrys@gmail.com


Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy

W roku szkolnym 2010/2011 dzieci z klasy Ia Zespołu Placówek Oświatowych Szkoły Podstawowej nr 2 w Skarżysku-Kamiennej wzięły udział w III etapie projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny, a opartego na założeniach teorii Howarda Gardnera o inteligencjach wielorakich.
Podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych uczniowie mieli okazję rozwijać swoje zdolności, umiejętności i zainteresowania. Poznali ciekawe pomoce, które służyły im nie tylko do nauki, ale i zabawy. Nie musieli korzystać z podręczników, żeby zdobyć wiedzę z różnych dziedzin. Atrakcyjność zajęć pozwoliła im na wzmocnienie wiary we własne możliwości. Uczniowie  widzieli efekty swojej pracy w postaci interesujących prac plastycznych, układanek z klockowej mozaiki czy Studni Jakuba. Ścigali się na szczudłach i stopniowo coraz lepiej radzili sobie z Serem Szwajcarskim. Chętnie korzystali z pacynek i teatrzyku. Uczestniczyli w profesjonalnych warsztatach teatralnych, które prowadziła z nimi pani Kinga Warszawa, instruktor teatralny. Układali rzeźby ze swoich ciał, mówili trudne wyrazy jak zawodowi aktorzy, wymyślali dialogi z użyciem rekwizytów znajdujących się w sali. Pani Kinga pochwaliła ich umiejętności rysunkowe. Bardzo lubili zabawy z chustą animacyjną, a szczególnie tę, w której piłka nie powinna „wpaść do dziury”. Musieli ze sobą współpracować i starać się wspólnie utrzymać piłkę na powierzchni chusty. Pewnego dnia na zajęcia przyszła pani Małgosia Kotwica – mama Kuby, która jest instruktorem tańca towarzyskiego. Pod jej kierunkiem dzieci uczyły  się tańczyć, układać akompaniament z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych. Innym razem dzieciom spodobały się wiersze Jana Brzechwy o zwierzętach egzotycznych, zrobiły więc własne zoo na plakacie i samodzielnie zgromadziły ciekawostki o niektórych z nich. Dzięki pacynkom mogły je teatralnie zaprezentować. Na zajęciach wycinały, kleiły, malowały i rysowały, śpiewały, recytowały i tańczyły. Przede wszystkim czuły się swobodnie.
Udział w projekcie pozwolił uczniom nie tylko na uczestnictwo w atrakcyjnych zajęciach. Umożliwił im ćwiczenie słabiej rozwiniętych inteligencji poprzez te lepiej rozwinięte. Zmotywował ich do dalszych działań poznawczych, dał wiarę w sukces, wzmocnił pozytywną samoocenę, a niektórym dzieciom pomógł pokonać lęki i tremę przed publicznymi występami.
Korzyści z projektu odnieśli również rodzice, którzy uzyskali wiedzę  na temat: „Inteligencji wielorakich” wg H. Gardnera uczestnicząc w prezentacji podczas spotkania z wychowawcą. Stali się „współtwórcami” profilu inteligencji swojego dziecka poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania ankiety, ale też sami poznali własny profil. Zdobyli również wiedzę na temat  tego, jakim potencjałem dysponuje ich dziecko, a także dowiedzieli się, które umiejętności należy rozwijać, a które stymulować. Współpraca z rodzicami w różnych obszarach edukacji dzieci okazała się dla mnie cennym, ale też wzruszającym doświadczeniem. Otwartość na propozycje, własna inicjatywa, pomysłowość i zaangażowanie rodziców w wiele wspólnych przedsięwzięć zasługuje na szczególne podziękowanie.
Nie mogę pominąć korzyści, jakie odniosła szkoła w związku z realizacją Projektu. Pozyskaliśmy nowe, ciekawe pomoce dydaktyczne, pozwalające na uatrakcyjnienie codziennych zajęć. Ja zdobyłam dodatkowe informacje o swoich uczniach, łatwiej bowiem jest przygotować uczniów ciekawych świata, znających swoje mocne i słabe strony. Wymiana doświadczeń z nauczycielami na temat literatury dotyczącej inteligencji wielorakich oraz trudności i sukcesów podczas realizacji I i II etapu Projektu pozwoliła na inne, bardziej refleksyjne spojrzenie na własną pracę. Koleżankom, p. Grażynie Barszczyk i p. Grażynie Wódz dziękuję za poświęcony mi czas. Wsparcia dyrektora szkoły, pani Marianny Opali nie da się przecenić. Zajęcia pozalekcyjne musiały odbywać się częściowo w soboty, więc umożliwienie ich prowadzenia było bardzo ważne dla realizacji Projektu. Ponadto wszelkie moje „pedagogiczno-wychowawcze” prośby zawsze spotykały się z aprobatą i uznaniem, za co również pani dyrektor serdecznie dziękuję.
Współpraca z edukatorem nadzorującym realizację zajęć, p. Jolantą Młynarczyk okazała się również niezmiernie owocna. Pomoc w postaci cennych wskazówek pozwoliła mi na dopełnienie wszelkich formalnych wymagań.
Prezentacja efektów Projektu odbyła się w szkole 7 czerwca. Wśród publiczności znaleźli się rodzice uczniów klasy Ia, uczniowie pozostałych klas, wszyscy uczący nauczyciele oraz gościnnie przedszkolna „zerówka” z wychowawcą. Najmłodsi goście byli zainteresowani nie tylko występem Pierwszaków, ale też nowymi zabawkami, które od nowego roku szkolnego uatrakcyjnią ich „dobry start”.
Poniżej prezentowane są zdjęcia z fragmentów zajęć oraz pokazu efektów Projektu.    


 

 

 


© wychowawca klasy Ia - dr Iwona Miernik
 

Ostatnie komentarze

  • Radek77 powiedział(a) Więcej
    przecież to jest chip z 2021 roku, to już jest zabytek, to tak jakby w 2010 roku reklamować cinquecento ..... 5 dni temu
  • tropiciel powiedział(a) Więcej
    Ciekawe ile z tych ambitnych planów uda się zrealizować?.. Mając na uwadze zapowiedzi obecnego rządu o znacznych... 1 tydzień temu
  • Kunta Kinte powiedział(a) Więcej
    Czy starostwo nie ma zastrzeżeń do budowanej altany śmietnikowej w sąsiedztwie ronda SZAREGO przez WM Konarskiego 24... 1 tydzień temu

Komentarze pozostają własnością ich twórców - redakcja TSK24.pl nie bierze za nie odpowiedzialności. Nick nie jest zastrzeżony dla jednego użytkownika.
Serwis nie ma obowiązku publikacji nadesłanych materiałów. Materiały nie zamawiane przez Serwis Informacyjny TSK24.pl nie podlegają zwrotowi. Autorzy materiałów publikowanych w serwisie wyrażając zgodę na ich publikację przenoszą jednocześnie prawa do nich na rzecz Serwisu Informacyjnego TSK24.pl. Serwis zastrzega sobie również prawo do wykorzystywania zamieszczanych materiałów w celach promocyjnych i reklamowych na wszelkich polach ekspozycji.
Wszystkie Prawa Zastrzeżone - Żadna część jak i całość materiałów zawartych w portalu TSK24.pl nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie.
Wszelkie wyżej wymienione postępowanie bez pisemnej zgody wydawcy - PPHU MPC-TECH ZABRONIONE!