- Kategoria: Szkolnictwo i oświata
- User
Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy
Podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych uczniowie mieli okazję rozwijać swoje zdolności, umiejętności i zainteresowania. Poznali ciekawe pomoce, które służyły im nie tylko do nauki, ale i zabawy. Nie musieli korzystać z podręczników, żeby zdobyć wiedzę z różnych dziedzin. Atrakcyjność zajęć pozwoliła im na wzmocnienie wiary we własne możliwości. Uczniowie widzieli efekty swojej pracy w postaci interesujących prac plastycznych, układanek z klockowej mozaiki czy Studni Jakuba. Ścigali się na szczudłach i stopniowo coraz lepiej radzili sobie z Serem Szwajcarskim. Chętnie korzystali z pacynek i teatrzyku. Uczestniczyli w profesjonalnych warsztatach teatralnych, które prowadziła z nimi pani Kinga Warszawa, instruktor teatralny. Układali rzeźby ze swoich ciał, mówili trudne wyrazy jak zawodowi aktorzy, wymyślali dialogi z użyciem rekwizytów znajdujących się w sali. Pani Kinga pochwaliła ich umiejętności rysunkowe. Bardzo lubili zabawy z chustą animacyjną, a szczególnie tę, w której piłka nie powinna „wpaść do dziury”. Musieli ze sobą współpracować i starać się wspólnie utrzymać piłkę na powierzchni chusty. Pewnego dnia na zajęcia przyszła pani Małgosia Kotwica – mama Kuby, która jest instruktorem tańca towarzyskiego. Pod jej kierunkiem dzieci uczyły się tańczyć, układać akompaniament z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych. Innym razem dzieciom spodobały się wiersze Jana Brzechwy o zwierzętach egzotycznych, zrobiły więc własne zoo na plakacie i samodzielnie zgromadziły ciekawostki o niektórych z nich. Dzięki pacynkom mogły je teatralnie zaprezentować. Na zajęciach wycinały, kleiły, malowały i rysowały, śpiewały, recytowały i tańczyły. Przede wszystkim czuły się swobodnie.
Udział w projekcie pozwolił uczniom nie tylko na uczestnictwo w atrakcyjnych zajęciach. Umożliwił im ćwiczenie słabiej rozwiniętych inteligencji poprzez te lepiej rozwinięte. Zmotywował ich do dalszych działań poznawczych, dał wiarę w sukces, wzmocnił pozytywną samoocenę, a niektórym dzieciom pomógł pokonać lęki i tremę przed publicznymi występami.
Korzyści z projektu odnieśli również rodzice, którzy uzyskali wiedzę na temat: „Inteligencji wielorakich” wg H. Gardnera uczestnicząc w prezentacji podczas spotkania z wychowawcą. Stali się „współtwórcami” profilu inteligencji swojego dziecka poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania ankiety, ale też sami poznali własny profil. Zdobyli również wiedzę na temat tego, jakim potencjałem dysponuje ich dziecko, a także dowiedzieli się, które umiejętności należy rozwijać, a które stymulować. Współpraca z rodzicami w różnych obszarach edukacji dzieci okazała się dla mnie cennym, ale też wzruszającym doświadczeniem. Otwartość na propozycje, własna inicjatywa, pomysłowość i zaangażowanie rodziców w wiele wspólnych przedsięwzięć zasługuje na szczególne podziękowanie.
Nie mogę pominąć korzyści, jakie odniosła szkoła w związku z realizacją Projektu. Pozyskaliśmy nowe, ciekawe pomoce dydaktyczne, pozwalające na uatrakcyjnienie codziennych zajęć. Ja zdobyłam dodatkowe informacje o swoich uczniach, łatwiej bowiem jest przygotować uczniów ciekawych świata, znających swoje mocne i słabe strony. Wymiana doświadczeń z nauczycielami na temat literatury dotyczącej inteligencji wielorakich oraz trudności i sukcesów podczas realizacji I i II etapu Projektu pozwoliła na inne, bardziej refleksyjne spojrzenie na własną pracę. Koleżankom, p. Grażynie Barszczyk i p. Grażynie Wódz dziękuję za poświęcony mi czas. Wsparcia dyrektora szkoły, pani Marianny Opali nie da się przecenić. Zajęcia pozalekcyjne musiały odbywać się częściowo w soboty, więc umożliwienie ich prowadzenia było bardzo ważne dla realizacji Projektu. Ponadto wszelkie moje „pedagogiczno-wychowawcze” prośby zawsze spotykały się z aprobatą i uznaniem, za co również pani dyrektor serdecznie dziękuję.
Współpraca z edukatorem nadzorującym realizację zajęć, p. Jolantą Młynarczyk okazała się również niezmiernie owocna. Pomoc w postaci cennych wskazówek pozwoliła mi na dopełnienie wszelkich formalnych wymagań.
Prezentacja efektów Projektu odbyła się w szkole 7 czerwca. Wśród publiczności znaleźli się rodzice uczniów klasy Ia, uczniowie pozostałych klas, wszyscy uczący nauczyciele oraz gościnnie przedszkolna „zerówka” z wychowawcą. Najmłodsi goście byli zainteresowani nie tylko występem Pierwszaków, ale też nowymi zabawkami, które od nowego roku szkolnego uatrakcyjnią ich „dobry start”.
Poniżej prezentowane są zdjęcia z fragmentów zajęć oraz pokazu efektów Projektu.
© wychowawca klasy Ia - dr Iwona Miernik