Powiadomienie o plikach cookie Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.

Kontakt z redakcją: tel. 795 913 666 redakcja@tsk24.pl

Sesja Naukowa w SOSW2

20 maja 2009 r. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 2 w Skarżysku zorganizował na terenie Ośrodka sesję naukową „Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka”.

Była to już czwarta tego rodzaju sesja, które odbywają się w Ośrodku co 2 lata.
Została zorganizowana przez nauczycieli pracujących w SOSW Nr 2 w ramach realizacji programu społecznego dotyczącego propagowania wiedzy o specjalnych potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, w tym autystycznych.
Współorganizatorami było Starostwo Powiatowe i firma PGE ZEORK.

 

.

 

Głównym przesłaniem w zorganizowaniu sesji jest potrzeba niesienia pomocy dla dzieci zagrożonych nieprawidłowym rozwojem od momentu wykrycia niepełnosprawności do chwili podjęcia przez dziecko nauki szkolnej.

Tematyka sesji zbiegła się z zamierzeniami Dyrekcji Ośrodka, która czyni starania o zorganizowanie od września br. specjalnego zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Do zespołu dzieci z zaleceniami terapii kierowane byłyby przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Celem terapii byłoby wyrównywanie szans przed rozpoczęciem przez dziecko nauki w szkole. Zajęcia dla dzieci i ich rodziców odbywałyby się 2 razy w tygodniu.

Są już pierwsi kandydaci, najważniejsze jednak – że jest już wstępna zgoda Starosty Skarżyskiego na uruchomienie i finansowanie prac zespołu.

 

 

Sesję uroczyście rozpoczęła i powitała gości Małgorzata Jóźwik-Krzeszowiec - Dyrektor SOSW Nr 2.

 

Wśród gości obecne były: wizytator Barbara Maciejewska z Kuratorium Oświaty, Jolanta Garbala – Członek Zarządu Powiatu i Małgorzata Łakomiec – sekretarz Powiatu.

Ponadto licznie przybyli rodzice, dyrektorzy i pracownicy szkół, przedszkoli, szkolnictwa specjalnego, poradni psychologiczno-pedagogicznych, pracownicy pomocy społecznej, służby zdrowia.

 

Prelegenci sesji, to:
- psycholog Joanna Grochowska z fundacji Synapsis Warszawa,
- dr Michał Wroniszewski z fundacji Synapsis Warszawa,
- dyr. Małgorzata Kulka z SOSW Nr 3 z Krakowa.

 

Na wstępie głos zabrała Barbara Maciejewska – wizytator d/s kształcenia specjalnego i d/s wczesnego wspomagania rozwoju z Kuratorium Oświaty w Kielcach. Złożyła szczególne podziękowania dla Starosty za powołanie zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, uczestnikom sesji życzyła sukcesów i owocnych obrad.

 

Pierwszy wykład wspomagany prezentacją multimedialną pt. „Wczesna interwencja – wspomaganie rozwoju dziecka i strategia terapii” wygłosiła psycholog Joanna Grochowska z fundacji Synapsis Warszawa.

Prelegentka omówiła m.in.:
- pojęcie „wczesnej interwencji” jako działania prowadzonego przez zespół lekarzy, pedagogów, psychologów i pracowników opieki społecznej,
- rolę rodziców i terapeutów oraz ich wzajemne relacje,
- problemy związane z diagnozowaniem całościowych zaburzeń rozwojowych,
- najskuteczniejsze metody terapii (indywidualna, intensywna, podlegająca ciągłej ewaluacji, dokumentowana nagraniami lub filmami, poparta szkoleniami, konsultacjami merytorycznymi i psychologicznymi dla rodziców oraz organizowaniem grup wsparcia dla rodziców).

 

O specyficznych potrzebach dzieci z autyzmem w wykładzie zatytułowanym „W poszukiwaniu straconego czasu” mówił kolejny prelegent dr Michał Wroniszewski z fundacji Synapsis Warszawa.

 

Przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr 3 w Krakowie działa zespół wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i na podstawie własnych doświadczeń tzw. „dobre praktyki” omówiła Dyrektor Ośrodka Małgorzata Kulka.

 

Jak wynika z przeprowadzonych badań, około 20% populacji w wieku szkolnym nie może sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę, przy czym tylko 3% z tej grupy zostało zdiagnozowanych jako osoby niepełnosprawne lub przejawiające trudności w adaptacji społecznej.

Pozostaje mieć nadzieję, że wczesne rozpoznanie i terapia dziecka od chwili stwierdzenia zaburzeń rozwojowych spowoduje poprawienie wyników tej smutnej statystyki, a dzisiejsza sesja naukowa dobrze się temu przysłuży.

Podczas sesji była też możliwość zakupienia fachowej literatury - pozycji książkowych Wydawnictwa IMPULS z Krakowa.

 

© Tekst: Łucja Foto: Waldek

 



 

 

 

Ostatnie komentarze

  • AŚKA 30 lat powiedział(a) Więcej
    DLACZEGO MIASTO NIE WYNAJMUJĘ MIESZKAŃ PRZECIEŻ TO OPŁACALNE A TAK TO PRYWACIARZE ZARABIAJĄ. 6 godzin temu
  • zygmunt powiedział(a) Więcej
    A dlaczego pani nie poparła programu mieszkanie+ w skarżysku jak tak pani się martwi skarżyszczanami przecież to... 7 godzin temu
  • leszek powiedział(a) Więcej
    już nie długo pójdą siedzieć donald T i bronek k za miłość do jnnej ojczyzny . 7 godzin temu

Komentarze pozostają własnością ich twórców - redakcja TSK24.pl nie bierze za nie odpowiedzialności. Nick nie jest zastrzeżony dla jednego użytkownika.
Serwis nie ma obowiązku publikacji nadesłanych materiałów. Materiały nie zamawiane przez Serwis Informacyjny TSK24.pl nie podlegają zwrotowi. Autorzy materiałów publikowanych w serwisie wyrażając zgodę na ich publikację przenoszą jednocześnie prawa do nich na rzecz Serwisu Informacyjnego TSK24.pl. Serwis zastrzega sobie również prawo do wykorzystywania zamieszczanych materiałów w celach promocyjnych i reklamowych na wszelkich polach ekspozycji.
Wszystkie Prawa Zastrzeżone - Żadna część jak i całość materiałów zawartych w portalu TSK24.pl nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie.
Wszelkie wyżej wymienione postępowanie bez pisemnej zgody wydawcy - PPHU MPC-TECH ZABRONIONE!