Powiadomienie o plikach cookie Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.

Kontakt z redakcją: tel. 41 2511951 alinajedrys@gmail.com


Po raz kolejny wydłużono termin wykupu obligacji

1 października w Sali konferencyjnej Urzędu Miasta odbyła się nadzwyczajna Sesja Rady Miasta, która została zwołana na wniosek prezydenta Konrada Kröniga.
 
Najbardziej kontrowersyjną uchwałą nad jaka obradowali radni miejscy podczas poniedziałkowej sesji była uchwała ws. zmiany Uchwały Nr XLIV/86/2013 Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej z dnia 28 listopada 2013 roku w sprawie emisji obligacji komunalnych w celu konsolidacji zaciągniętych kredytów oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.
Uchwałę, która pozwoli na wydłużenie wykupu obligacji do 31 grudnia 2035 roku radni przyjęli. 11 radnych było za przyjeciem uchwały, a 10 było przeciw.
Jak czytamy w projekcie uchwały obligacje będą wykupywane z dochodów Gminy pochodzących z podatku od nieruchomości oraz udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych. 
Całkowity koszt może wynieść blisko 9mln zł. 
 
W uzasadnieniu możemy przeczytać: 
 
Sytuacja finansowa gminy Skarżysko-Kamienna w latach 2012-2014 była tragiczna. Wygenerowane wysokie zadłużenie, sięgające nawet 95% dochodów, występowanie zobowiązań wymagalnych, wypłaty wynagrodzeń w ratach i inn. wymusiły wprowadzenie szeregu działań uzdrawiających, stabilizujących finanse gminy. Ponadto w okresie 2015-2019 gmina nie zaciągała nowych zobowiązań długoterminowych, ale skupiła się na spłacie istniejącego zadłużenia - wskaźnik zadłużenia w latach 2014-2018 obniżył się o 27 pp. Kwotowo poziom zadłużenia obniżył się ze 102 do 82 min zł w roku 2019, czyli aż o 20 min zł, a pod względem dynamiki spadek ten pomiędzy rokiem 2017 i 2014 plasował gminę na 14 pozycji w Polsce wśród miast powiatowych. Na powyższy sukces znaczący wpływ miały poczynione oszczędności w wydatkach bieżących oraz pewne ograniczenie w prowadzeniu polityki inwestycyjnej. Działania z zakresu „zaciskania pasa” podejmowane były z myślą, że sytuacja poprawi się na tyle, by można było realizować inwestycje w latach następnych, sięgać po środki unijne i rządowe.
Przyjęte w ostatnich latach priorytety w prowadzeniu polityki finansowej spowodowały, że mieszkańcy z niecierpliwością oczekują nowych inwestycji poprawiających warunki życia w naszym mieście. Aktualnie jesteśmy w trakcie lub w przededniu realizacji kilku bardzo dużych inwestycji współfinansowanych ze środków UE. Są to m.in. : rewitalizacja Osiedli Zachodnie i Dolna Kamienna, modernizacja oświetlenia ulicznego, budowa systemu komunikacyjnego oraz termomodernizacja budynków użyteczności publicznej. Łączna wartość tych zadań wynosi na dzień dzisiejszy ponad 56 min zł, a wkład własny gminy to ponad 13 min zł i może ulec zwiększeniu, patrząc na zjawiska występujące na rynku. Należy również wspomnieć o planowanych inwestycjach drogowych, na które gmina zamierza pozyskiwać środki z programów rządowych, a do realizacji których również musi zabezpieczyć wkład własny.
Tymczasem w ostatnim okresie w sposób zaskakujący i lawinowy zmieniają się warunki funkcjonowania samorządu z przyczyn zewnętrznych niezależnych od gminy. Przewiduje się, że realizowany przez rząd pakiet zmian w systemie podatkowym, na który składają się: likwidacja PIT dla osób poniżej 26 roku życia, zmniejszenie stawki PIT w I grupie podatkowej z 18 do 17 proc. oraz dwukrotny wzrost kosztów uzyskania przychodów, spowoduje znaczny ubytek dochodów gminy z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo, w związku z zapowiadaną likwidacją Otwartych Funduszy Emerytalnych, samorządy utracą udział w PIT od wypłat środków z tego tytułu. Z drugiej strony polityka rządu powoduje zwiększanie tzw. luki w finansowaniu oświaty (podwyżki dla nauczycieli), a znaczący wzrost minimalnego wynagrodzenia wiązać się będzie ze zwiększonymi kosztami wynagrodzeń i pochodnych w przyszłych budżetach (już zapowiadane są kompleksowe zmiany systemu wynagrodzeń nauczycieli, które powinny „skonsumować” problem najniższych wynagrodzeń). Rosną również koszty bieżącego utrzymania gminy, takie jak: konserwacje, odśnieżanie, dbanie o tereny zielone, opłaty za energię i inne.
W obliczu powyższych okoliczności nie możemy dopuścić do zaniechania tych wszystkich podjętych przez nas działań i doprowadzić do tego, aby miasto popadło w stagnację.
Art. 243 ustawy o finansach publicznych nakazuje planować taką politykę zadłużenia, aby spłaty nie były zbyt dotkliwe dla budżetu. Zadłużenie z tytułu obligacji w Banku PKO BP wynosi 68.040.000 zł. Niestety, optymalizacja zadłużenia poprzez zastąpienie starego długu nowym o niższym oprocentowaniu nie jest w tym przypadku możliwa. Umowa zawarta z bankiem w roku 2013 jest tak skonstruowana, że dopuszcza możliwość nabycia obligacji przed datą wykupu tylko pod warunkiem wyrażenia zgody przez Bank. Bank takiej zgody nie udzielił.
W związku z powyższym rekomenduje się przesunięcie w czasie ostatecznych terminów wykupu 4 serii obligacji komunalnych PKO BP: D13, E13, F13, J13 w taki sposób, aby zabezpieczyć środki na funkcjonowanie gminy i jednocześnie zachować wymagane przepisami relacje, określone w art. 243 ustawy o finansach publicznych. Przyjęta forma restrukturyzacji zadłużenia spowoduje wydłużenie okresu spłaty istniejących zobowiązań do roku 2035 i odpowiednią ich strukturyzację, co pozwoli rozłożyć obciążenia związane z rozchodami równomiernie na kolejne lata budżetowe.
W celu obniżenia kosztów obsługi długu i równomiernego rozłożenia wykupów obligacji w czasie, wykupy przewidziane w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2032-2035 w kwocie 19.840.000 zł uwzględniają zmniejszenie dla n/wym. serii:
- częściowa spłata serii Dl3 w kwocie 1.000.000 zł, która nastąpiła w roku 2017,
- częściowa spłata serii F13 w kwocie 4.280.000 zł, która nastąpi w roku 2029 (zgodnie z obowiązującym harmonogramem wg obecnej umowy z bankiem).

 

 
 

Ostatnie komentarze

  • Pleban powiedział(a) Więcej
    Panie Ciok, kończ Waść, wstydu oszczędź! Możesz jeszcze zachować resztki godności. Ludzie zrozumieją, a z... 1 dzień temu
  • Stefan powiedział(a) Więcej
    Jak widzę tego kłamczucha to mnie mdli 1 dzień temu
  • BiZet powiedział(a) Więcej
    Suma summarum - nie mana kogo głosować ! 1 dzień temu

Komentarze pozostają własnością ich twórców - redakcja TSK24.pl nie bierze za nie odpowiedzialności. Nick nie jest zastrzeżony dla jednego użytkownika.
Serwis nie ma obowiązku publikacji nadesłanych materiałów. Materiały nie zamawiane przez Serwis Informacyjny TSK24.pl nie podlegają zwrotowi. Autorzy materiałów publikowanych w serwisie wyrażając zgodę na ich publikację przenoszą jednocześnie prawa do nich na rzecz Serwisu Informacyjnego TSK24.pl. Serwis zastrzega sobie również prawo do wykorzystywania zamieszczanych materiałów w celach promocyjnych i reklamowych na wszelkich polach ekspozycji.
Wszystkie Prawa Zastrzeżone - Żadna część jak i całość materiałów zawartych w portalu TSK24.pl nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie.
Wszelkie wyżej wymienione postępowanie bez pisemnej zgody wydawcy - PPHU MPC-TECH ZABRONIONE!