24 kwietnia w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Plac Floriański 1, odbyło się spotkanie poświęcone inwestycjom kolejowym w Skarżysk-Kamiennej, tj. modernizacji linii kolejowej nr 8 i 25, budowie tunelu pod torami, remontowi dworca PKP oraz nowym planom inwestycyjnym związanym z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na spotkanie został zaproszony Minister Infrastruktury wraz z przedstawicielami spółek kolejowych, jak również przedstawiciele władz miasta , powiatu i województwa.
Organizatorem była poseł na Sejm RP Marzena Okła-Drewnowicz.
W środowym spotkaniu udział wzięli prezydent miasta Konrad Krönig, zastępca prezydenta Andrzej Brzeziński, wicestarosta Anna Leżańska, członek zarządu powiatu Tadeusz Bachnowski.
- Niestety nie wszyscy zaproszeni goście przybyli na to spotkanie. Widać, że nie są zainteresowani losem mieszkańców miasta Skarżyska i losem mieszkańców Powiatu Skarżyskiego – podkreśliła na wstępie Marzena Okła-Drewnowicz.
Do udziału w spotkaniu zaproszeni zostali również Minister infrastruktury, prezes spółki PKP S.A., prezes spółki PKP PLK, poseł Maria Zuba, oraz Marszałek Województwa Świętokrzyskiego.
Marzena Okła-Drewnowicz pokrótce przypomniała o co zabiega i lobbuje. Efektem dzisiejszego spotkania miał być wspólny apel do Ministra Infrastruktury, który dzisiaj tak naprawdę decyduje czy inwestycje o których jest mowa zostaną zrealizowane.
Skarżysko-Kamienna, 24.04.2019r.
Apel do Ministra Infrastruktury
Skarżysko-Kamienna to miasto o bogatych tradycjach przemysłowych i kolejowych. Ma szczególne znaczenie ze względu na swoje położenie na szlakach komunikacyjnych pomiędzy strategicznymi regionami kraju. Dlatego wszelkie inwestycje w rozwój infrastruktury kolejowej w Skarżysku-Kamiennej są kluczowe dla województwa świętokrzyskiego i tej części Polski.
Szanse na realizację tych inwestycji dawała nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Wśród tych inwestycji wielkie znaczenie ma modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, jak i modernizacja linii kolejowej nr 25. Dla samego miasta istotne również są inwestycje lokalne, tj. budowa tunelu pieszo – rowerowego pod torami oraz remont dworca PKP.
Z całą pewnością przyszłościowymi inwestycjami kolejowymi o ogólnokrajowym znaczeniu są tzw. „szprychy” prowadzące do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety Skarżysko - Kamienna, nazywane od lat „Miastem Kolejarzy nad Kamienną”, które ma jeden z największych węzłów kolejowych w kraju i jedną z największych stacji rozrządowych nie zostało uwzględnione w planach inwestycyjnych.
Nasz głęboki niepokój wywołał fakt zmniejszenia finansowania modernizacji linii kolejowej nr 8, pozostawienie linii kolejowej nr 25 w dalszym ciągu na liście rezerwowej w Krajowym Programie Kolejowym, unieważnienie przetargu na budowę tunelu pieszo – rowerowego oraz nierozstrzygnięcie przetargu na remont dworca.
Decyzje te mogą doprowadzić do marginalizacji nie tylko Skarżyska-Kamiennej, czy też Suchedniowa ale również regionu świętokrzyskiego w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej, bez której nie jest możliwy zrównoważony rozwój gospodarczy kraju. Dlatego ponad podziałami politycznymi, dla dobra mieszkańców miasta, powiatu i województwa, apelujemy o podjęcie decyzji pozwalających na wykonania ww. inwestycji.
Więcej w zamieszczonym poniżej materiale audio.