Zmiany w gminnej oświacie wynikające z podjętych uchwał przez Radę Gminy skutkują rozwiązaniem umów o pracę z wieloma nauczycielami. Utrata pracy wynika również ze zmniejszającej się z roku na rok liczbie uczniów. W wyniku tych zmian organ prowadzący szkoły musi wypłacić zgodnie z zapisami Karty Nauczyciela odprawy.
Mówi o tym Artykuł 20 wspomnianej ustawy. Odprawa pieniężna z tytułu rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania z powodu zmian organizacyjnych przysługuje wyłącznie w przypadku rozwiązania stosunku pracy w trybie wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę (art. 20 ust. 1-3 KN). Takie przyczyny zaistniały w jednostkach gminnych ponieważ zaszły okoliczności związane z całkowitą likwidacją szkoły oraz zmiany organizacyjne powodujące zmniejszenie liczby oddziałów. Stosunek pracy z nauczycielem rozwiązuje się wówczas lub na jego wniosek przenosi w stan nieczynny.
Ponieważ odprawy wypłacane nauczycielom stanowią dość znaczne obciążenie dla organów prowadzących istnieje możliwość pozyskania dodatkowych środków z budżetu państwa na ten cel. Wystarczy, że jednostka samorządu złoży stosowny poprawnie wypełniony wniosek do Ministerstwa Edukacji Narodowej w terminie... A jak to jest w przypadku gminy Skarżysko-Kamienna?
Tematem zainteresowaliśmy się po kilku interwencjach naszych czytelników i zadaliśmy kilka pytań skierowanych do władz miasta.
Niestety nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytania dotyczące ilości nauczycieli, którzy stracą pracę z końcem bieżącego roku szkolnego, ilu z nich powinno otrzymać odprawę zgodnie z Art. 20 KN, ilu z nich zostanie przeniesionych w stan nieczynny a ilu zgodzi się na ograniczenie etatu. Zgodnie z otrzymaną odpowiedzią z Urzędu Miasta, te dane będą znane dopiero po pierwszym września.
Znana jest jednak sumaryczna wysokość zaplanowanych odpraw dla nauczycieli tracących pracę i wynosi ona 450 000 złotych.
Na pytania o to czy Gmina złożyła wniosek o dodatkowe środki przyznawane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej z tzw. 0,4% rezerwy a jeśli tak na jaką kwotę oraz jeśli Gmina nie złożyła ww wniosku kto jest odpowiedzialny za zaistniałą sytuację i jakie zostały / zostaną wyciągnięte konsekwencje służbowe? Uzyskaliśmy następującą odpowiedź: Wniosek ten nie został złożony w terminie pomimo dyspozycji wydanej w tej sprawie przez prezydenta oraz jego resortowego zastępcę wydziałowi merytorycznemu. Wszystkie osoby odpowiedzialne za niewdrożenie procedur poniosły konsekwencje służbowe. Osoba bezpośrednio odpowiedzialna została zwolniona z pracy, osoba ją nadzorująca została zdegradowana ze stanowiska kierowniczego, a pozostałe osoby otrzymują upomnienia.
Nie wiemy czym mogło być spowodowane takie niedopatrzenie. Być może odpowiedzialność rzeczywiście spoczywała na wskazanych w odpowiedzi osobach co nie zmienia faktu, że podlegają one na drodze służbowej urzędnikom posiadającym niemałe doświadczenie w pracy administracyjno - samorządowej. Wielokrotnie przecież byliśmy zapewniani przez Prezydenta o tym, że miastem zarządzają wraz z nim fachowcy. Czy dopełniono wszystkich aspektów wynikających z kontroli zarządczej? Czy w tak ważnej sprawie dopełniono należytej staranności w "dopilnowaniu" złożenia wniosku? Tak czy inaczej niebagatelna kwota 450 000 złotych zostanie pokryta z budżetu gminy. Szkoda, że niepozyskanie dodatkowych środków z zewnątrz odbije się negatywnie na i tak bardzo trudnej sytuacji finansowej naszego miasta.
Piotr Adamczyk