Brawura, nieuwaga i ignorowanie przepisów ruchu drogowego – to główne przyczyny wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, przejściach i torach kolejowych. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą od 2005 r. kampanię społeczną Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. W tym czasie liczba wypadków spadła o jedną dziesiątą. Dziś jednocześnie w 23 miastach w całej Polsce rozpoczęła się jubileuszowa, dziesiąta edycja kampanii.
Tylko w kwietniu 2014 roku doszło do 9 wypadków i kolizji z udziałem samochodów na przejazdach kolejowo-drogowych, w których 2 osoby zginęły, a 1 została ciężko ranna.
– Każdy przejazd kolejowo-drogowy w Polsce jest prawidłowo oznakowany i zabezpieczony. Bezpieczeństwo na nich zależy od tego, czy kierowcy przestrzegają przepisów o ruchu drogowym – podkreśla Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A podczas inauguracji 10. edycji kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. – Stale podnosimy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego: instalujemy nowoczesne urządzenia, modernizujemy przejazdy, szkolimy ludzi oraz usprawniamy procedury zarządzania, wskutek czego liczba wypadków z roku na rok maleje. Niestety, nadal ich skala niepokoi – dodaje.
W Polsce jest ponad 13 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych. Średnio co 19 godzin przez nieostrożność kierowców i pieszych dochodzi na nich do wypadku lub kolizji. Łącznie od początku tego roku odnotowano 53 takie zdarzenia, w których śmierć poniosło 10 osób, a 7 zostało ciężko rannych. W analogicznym okresie roku ubiegłego doszło do 67 wypadków i kolizji, w wyniku których 8 osób zginęło, a 15 zostało ciężko rannych. Liczby te potwierdzają tendencję spadkową w odniesieniu do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych oraz poszkodowanych w tych zdarzeniach. Utrzymuje się ona od 2005 r., od kiedy zainaugurowano pierwszą edycję kampanii Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”, mimo iż w tym samym okresie liczba samochodów na polskich drogach zwiększyła się o 40 proc., z 12,3 do około 20 milionów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. swoją kampanią zwracają uwagę także na niebezpieczne zachowanie, jakim jest np. przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych. Przez takie nieodpowiedzialne postępowanie dochodzi do blisko 300 wypadków rocznie. Osoby poruszające się po torach lub przechodzące przez nie w niedozwolonych miejscach, odpowiadają za blisko 80% wypadków na kolei i stanowią zdecydowaną większość ofiar śmiertelnych.
Niemal każde takie zdarzenie oznacza nie tylko tragedię dla poszkodowanych i ich rodzin, ale przynosi także szereg negatywnych kosztów dla społeczeństwai gospodarki. W 2013 roku wypadki na przejazdach i z udziałem pieszych spowodowały przerwy w ruchu wynoszące łącznie ponad 31 dni. Opóźnionych z tego powodu było ponad 3 tysiące pociągów.
Kampania Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!” to przede wszystkim działania edukacyjne: spotkania z dziećmi w szkołach, kampania informacyjna zarówno w mediach, na plakatach i ulotkach oraz egzekwowanie prawa – wspólna akcja ze Strażą Ochrony Kolei i policją „Bezpieczny piątek”. Działania te wspierają największy w historii program inwestycyjny PLK, w ramach którego tylko w latach 2013-2014 zmodernizowanych zostanie blisko 1000 przejazdów kolejowo-drogowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzają także dodatkowe oznakowanie na drogach dojazdowych do wybranych przejazdów w postaci poziomych, wypukłych pasów na jezdni. Będą one przypominać kierowcom o zachowaniu maksymalnej ostrożności i skłaniać do wyhamowania przed przejazdem. Pierwszych 10 przejazdów zostało już w ten sposób oznakowanych. Do końca czerwca będzie ich 50, a do końca roku 200.
Podczas dzisiejszej inauguracji kampanii, w całej Polsce zorganizowano symulacje wypadków z udziałem samochodów i pieszych oraz pokazy akcji służb ratunkowych. Całoroczny budżet kampanii wynosi tyle, ile połowa kwoty potrzebnej do modernizacji jednego przejazdu kolejowo-drogowego.
Kampania prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest jednym z największych tego typu działań w Europie. Skala działań oraz ich społeczna rozpoznawalność cieszą się wysokim uznaniem na arenie międzynarodowej. Szczegóły działań realizowanych w ramach kampanii dostępne są na stronie
www.bezpieczny-przejazd.pl.
© Piotr Adamczyk inf. pras