- Kategoria: Wydarzenia miejskie
- User
Głosy krytyki wokół stref "TEMPO 30"
Zwrócił się do nas jeden z naszych czytelników, mieszkaniec osiedla Place.
Od 1 sierpnia została tam wprowadzona nowa organizacja ruchu. Niestety przysparza ona wielu problemów kierowcom.
To jak są oznaczone skrzyżowania po zmianie organizacji ruchu to skandal. Znaki pionowe informujące o skrzyżowaniach równorzędnych są tylko przy wjeździe na teren osiedla. Od 1 sierpnia jazda po tej dzielnicy to loteria. Co prawda przy każdym skrzyżowaniu namalowano znaki poziome, ale są one mało widoczne. Doprowadza to do sytuacji w której notorycznie dochodzi do łamania przepisów ruchu drogowego, a co ważne do narażenia zdrowia i mienia. Nie udało mi się od 1 sierpnia przejechać przez moje osiedle tak by ktoś nie wymusił pierwszeństwa – pisze nasz czytelnik.
Celem wprowadzenia zmian miało być uspokojenie ruchu w obszarze, „zlikwidowanie przelotowości ulic, dzięki czemu w całej strefie będzie odbywał się głównie ruch lokalny, generowany przez mieszkańców strefy oraz ruch celowy, generowany przez przyjezdnych do strefy w konkretnym celu. Cała strefa projektowana jest dla prędkości 30 km/h (Tempo 30). Wszystkie skrzyżowania projektuje się jako równorzędne, z tzw. zasadą prawej ręki, co będzie skutkować ograniczeniem prędkości i poprawą bezpieczeństwa oraz poprzez zastosowanie znaków poziomych wykonanych metodą malowania cienkowarstwowego A-5 i liniami warunkowym zatrzymaniem P-14 wykonanymi malowaniem cienkowarstwowym oraz liniami P-4. Wjazdy do strefy zaprojektowano w czytelny sposób tak, aby zwrócić uwagę wjeżdżających do strefy na ograniczenie prędkości poprzez zastosowanie znaków B-43 „30” i D48 oraz znaku poziomego B-33 „30” wykonanych również metodą malowania cienkowarstwowego. O wyjazdach ze stref „TEMPO 30” informują znaki B-44” – informował Urząd Miasta.
Zmiany budziły wiele kontrowersji jeszcze przed ich wprowadzeniem.
„To dopiero teraz będzie strach jeździć po Placach. Komu przeszkadzało to jak jest?”, „Jak coś jest dobrze i sprawdza się, to trzeba to zepsuć”, „Duża część kierowców jeździ niestety na pamięć a kiedy na takiej krzyżówce spotka się kierowca stosujący się do nowych przepisów i taki który nawet na znak nie popatrzy, to efekt może być niestety tylko jeden”, „ I znowu niepotrzebnie wydana kasa za opracowanie, oznakowanie itp.” – pisali w naszych komentarzach czytelnicy.
Czy jednak wprowadzenie strefy TEMPO 30 sprawdzi się? Na dzień dzisiejszy trudno jeszcze o tym mówić. Strefa funkcjonuje dopiero kilka dni i kierowcy muszą przyzwyczaić się do zmian. Tym bardziej, że za miesiąc 15 września nastąpi również zmiana w stałej organizacji ruchu na Os. Dolna Kamienna w rejonie ul. Limanowskiego /obszar ograniczony ulicami: 1-go Maja, Staszica, 3-go Maja, Ogólna/, natomiast od 1 października w rejonie ul. Jastrzębiej /obszar ograniczony ulicami: ul. 1-go Maja, ul. Żurawia, ul. 3-go Maja, ul. Piękna (z wył. odcinków dróg o nawierzchni żużlowej: ul. Bilskiego, ul. Ptasia, ul. Kanarkowa, ul. Słowikowa)/.
© Piotr Adamczyk