Powiadomienie o plikach cookie Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.

Kontakt z redakcją: tel. 41 2511951 alinajedrys@gmail.com


  • Kategoria: Polityka

Bałagan w finansach miasta dużo nas kosztuje

polewany male rgbZaprowadzenie porządku w zarządzaniu długiem oraz w zarządzaniu dochodami i wydatkami pozwala wygospodarować w budżecie  naszego Miasta  10-12 mln zł rocznie . Na tym priorytetowym zadaniu musi się skoncentrować nowy Prezydent i nowa Rada Miasta  natychmiast po wyborach.  

Od kilku lat jako były Skarbnik Miasta próbowałam oddziaływać na radnych Rady Miasta, Skarbnika i Prezydenta w celu zmiany sposobu zarządzania finansami,  zwracałam uwagę na zawyżane plany dochodów, brak analizy ekonomicznej ważnych dla budżetu przedsięwzięć, a w szczególności na brak spójnej polityki inwestycyjnej, powierzchowność i błędy w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Prezydent i Skarbnik wiedzieli lepiej, nie poprawiali fuszerek. Rada Miasta  przegłosowała sfuszerowaną Wieloletnią Prognozę na rok 2013 i kolejne lata. Regionalna Izba Obrachunkowa  odrzuciła tę uchwałę z powodów, które wskazywałam w publikacji. W wyniku braku  racjonalnego planu przepływów finansowych – doszło  do bezsensownej sprzedaży udziałów w EC, które corocznie zasilały budżet znaczącą dywidendą, a Miasto i tak płaci do dziś odsetki za zwłokę w zapłacie zobowiązań. Kolejnym  skutkiem braku planu przepływów    było „obudzenie się” Prezydenta i Skarbnika w lipcu  ub. roku i gorączkowe poszukiwanie źródła finansowania. Nie było już czasu- może chęci? stąd nie poprzedzone wiarygodną analizą  projekty: kredytu konsolidacyjnego w lipcu, a gdy nie został uchwalony, kolejne podejście -  obligacje konsolidacyjne. Wtedy również kierowałam do Rady publikacje wskazując szczegółowo, jakich dokumentów i analiz powinni żądać od Skarbnika w  celu dokonania wyboru korzystniejszego rozwiązania. Rada przegłosowała obligacje konsolidacyjne  - nie wiemy czy to rozwiązanie było  korzystniejsze. Chodziło o  ponad 70-cio milionowy dług.

Dziś o bardzo trudnej sytuacji finansowej Miasta wiedzą wszyscy mieszkańcy. Wszystkich ona dotyka, wszyscy są poruszeni – tylko nie Prezydent, który ze swoim Skarbnikiem i Radą Miasta – do takiej sytuacji doprowadzili.

Miasto ma ponad 104 mln zł kredytów/pożyczek i obligacji, które będą spłacane do 2028 roku po średniorocznie 7 mln zł, do tego ponad 3 mln zł  zobowiązań wymagalnych przechodzących z roku na rok.    Wydatki poniesione i te które poniesiemy na samą obsługę zadłużenia z tytułu obligacji i kredytów   zaciągniętych przez rządzącą ekipę to 51 mln zł. Otrzymane  środki unijne w latach 2009-2013 to kwota 43,1 mln zł.   Przechodzące z roku na rok  zobowiązania wymagalne kosztują nas, podatników, karne odsetki od przeterminowanych zobowiązań. Odsetki zapłacone stanowią niedozwolone uszczuplenie środków publicznych. Tylko w ubiegłym roku Miasto miało do zapłaty ponad 570 tys. zł karnych odsetek, z czego zapłaciło 335 tys., reszta przeszła na rok bieżący. W I półroczu  b.r. zapłaciliśmy ponad 440 tys. zł karnych odsetek, a nie zapłaconych zostało prawie 110 tys. zł.   W II półroczu b.r. naliczone zostaną następne odsetki, od zapłaconych  po terminie zobowiązań( tych z  ponad 3 mln na koniec II kw).   Wyniki kontroli RIO wskazują, że 210 tys. zł Miasto zapłaciło bankom  z tyt. nienależnych im prowizji  oraz 54 tys. zł dodatkowych kosztów za pięciokrotne w ciągu dwóch lat aneksowanie umowy kredytowej.  Po raz kolejny RIO wskazało na nierzetelność sprawozdań finansowych.  Zapłata karnych odsetek miała miejsce w 2012, 2013 i 2014 roku, nierzetelne sprawozdania finansowe  RIO ujawniło co najmniej dwukrotnie, zaciąganie kredytów z naruszeniem przepisów, finansowanie bieżącego deficytu niezgodnie z uchwałami Rady – wszystko to stanowić może naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Kary określone ustawą za naruszenie dyscypliny: od upomnienia do kary zakazu zajmowania stanowisk związanych z dysponowaniem środkami publicznymi. ” Karę zakazu pełnienia funkcji (…) można wymierzyć również w przypadku ponownego ukarania za naruszenie dyscypliny …”( ar.34.2). Czy wobec którejś z osób odpowiedzialnych za finanse naszego Miasta toczyło się  lub toczy  postępowanie w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów?  Organ stanowiący, czyli Rada Miasta oraz komisja stała organu ( Komisja Rewizyjna)  mają obowiązek zawiadomić Rzecznika  dyscypliny finansów publicznych  o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie.   Czy  Rada Miasta  kończącej się kadencji  lub Komisja Rewizyjna takie zawiadomienia składały?

Przedstawione przykłady wskazują na to, że nie działa w Mieście  kontrola zarządcza, której obowiązek wprowadza art.68.1.i 2.uofp. Brak kontroli zarządczej lub jej niewłaściwe funkcjonowanie również stanowią naruszenie dyscypliny.  Koło zamyka się.

Osoby, które do obecnej sytuacji doprowadziły dobrze się z tym czują. One nie są i nigdy  nie będą w stanie naprawić finansów Miasta. Urzędujący Prezydent twierdzi, że jest dobrze, że sytuacja jest stabilna. Radni koalicji na równi z Prezydentem odpowiadają za fatalny stan finansów, podobnie jak niektórzy- koniunkturalni - radni opozycji.  Radni tzw.” twardej” opozycji ponoszą odpowiedzialność za swoją bierność, za to, że nie  potrafili albo nie chcieli właściwie sprawować przypisanej im funkcji kontrolnej i nadzorczej.



Lidia Polewany

Kandydatka do Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej
Komitet wyborczy Wyborców Michała Jędrysa

Ostatnie komentarze

  • Firc powiedział(a) Więcej
    Bardzo fajna inicjatywa. Dziękuję jako mieszkaniec. Mała cegiełka do poprawy wyglądu miasta. 20 godzin temu
  • Dorota powiedział(a) Więcej
    A jak się zdenerwował???? 23 godzin temu
  • Pieszy powiedział(a) Więcej
    Brawo Panie Włodku. 1 dzień temu

Komentarze pozostają własnością ich twórców - redakcja TSK24.pl nie bierze za nie odpowiedzialności. Nick nie jest zastrzeżony dla jednego użytkownika.
Serwis nie ma obowiązku publikacji nadesłanych materiałów. Materiały nie zamawiane przez Serwis Informacyjny TSK24.pl nie podlegają zwrotowi. Autorzy materiałów publikowanych w serwisie wyrażając zgodę na ich publikację przenoszą jednocześnie prawa do nich na rzecz Serwisu Informacyjnego TSK24.pl. Serwis zastrzega sobie również prawo do wykorzystywania zamieszczanych materiałów w celach promocyjnych i reklamowych na wszelkich polach ekspozycji.
Wszystkie Prawa Zastrzeżone - Żadna część jak i całość materiałów zawartych w portalu TSK24.pl nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie.
Wszelkie wyżej wymienione postępowanie bez pisemnej zgody wydawcy - PPHU MPC-TECH ZABRONIONE!