Start Publicystyka Wywiady Sporna sprawa
      REDAKCJA TSK24.pl   TEL. 795 913 666   e-mail: redakcja@tsk24.pl

Informacje

Kino Centrum

 

Kącik literacki

Galeria CO-ARTO

Archiwum

 

Kontakt

HOT NEWS
Sporna sprawa Drukuj
Wywiady
sobota, 09 października 2010 10:14
Gorącym tematem dwóch ostatnich sesji Rady Miasta była budowa lodowiska w Skarżysku. Widać propozycja była drażliwa, bo podzieliła radnych na dwie koalicje. Jedni byli „za”, drudzy „przeciw”. Nie zabrakło również argumentacji każdej ze stron o słuszności lub „nie” tej inwestycji. W końcu, wynik drugiego głosowania zadecydował. Będziemy mieli lodowisko i to pełnowymiarowe.
Mimo podjętej decyzji wątpliwości pozostały. W opinii społecznej temat wraca jak bumerang i mnoży pytania: Czy nas na to stać? Jakie będą koszty utrzymania? Czy lodowisko może być magnesem dla inwestorów? I wiele innych. Z punktu widzenia promocji miasta taki obiekt jak lodowisko jest mocnym atutem, który może przynieść wizerunkowe korzyści.  Pod warunkiem, że będzie on ekonomicznie opłacalny i zadbany. Radni, którzy głosowali za budową lodowiska cieszą się i zacierają ręce z wygranej. Co jednak trapi tych, co byli przeciwni tej inwestycji?
Rozmowa z Bogusławem Ciokiem – przewodniczącym Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej.

Dlaczego jesteście przeciw budowie lodowiska w Skarżysku?
- To nieprawda. Nie jesteśmy za tym żeby lodowiska w mieście nie było. Jesteśmy za tym żeby powstał obiekt, ale na miarę naszych potrzeb, a przede wszystkim możliwości.
Jednak lokalne media podały…
- To akurat była taka nośna informacja dla nich. Jeszcze w poprzedniej kadencji osobiście podjąłem decyzję o tym, że w Skarżysku powinno być lodowisko. Zaraz obok hali sportowej, bo te dwa obiekty miały ze sobą współdziałać. To znaczy w momencie chłodzenia płyty lodowiska ciepło wytwarzane przez agregaty miało być wykorzystane do ogrzewania hali sportowej, co mogło zmniejszyć koszty jej ogrzewania w granicach 20-30 procent. To miało być lodowisko sezonowe o wymiarach 20mx30m, otoczone bandą i przykryte namiotem o konstrukcji aluminiowej. Takie obiekty są popularne w krajach skandynawskich. To są typowo rekreacyjne lodowiska z możliwością uprawiania hokeja i innych zabaw na lodzie. Niestety halę wybudowano a ta koncepcja upadła. Nie wiem, dlaczego bo uważam, że to było bardzo dobre rozwiązanie.

Ale w zeszłym roku temat lodowiska powrócił?
- Tak. Nagle, dość „dziwnie”, pojawiła się koncepcja lodowiska przewoźnego, które najpierw miało stanąć na „plantach” a później … właściwie nie wiem gdzie? Uważam, że takie lodowisko przewoźne, przenośne nie jest doskonałe. Koszt też był niebagatelny, bo w granicach 1 mln 600 tys. złotych.  Inwestowanie w coś prymitywnego, coś, co kosztuje i nie daje gwarancji eksploatowania jak należy nie miało najmniejszego sensu. W związku z tym, ja i część radnych, wróciliśmy do koncepcji lodowiska koło hali sportowej, ale na miarę naszych możliwości i potrzeb. I na ten właśnie cel przeznaczyliśmy w wieloletnim planie inwestycyjnym kwotę 3, 5 mln złotych. Nagle okazało się, że
w projekcie uchwały, którą dostaliśmy na sesji koszt budowy lodowiska zwiększył się o 4 mln złotych. I będzie to lodowisko pełnowymiarowe, czyli 30m x60m.

Czy wcześniej mieliście jakieś informacje na ten temat?
- Pojawiły się jakieś na komisji oświatowej. O ile pamiętam nawet polemizowałem na ten temat z prezydentem Małkusem, który uzasadniał, dlaczego tak ma być.

Czy już wtedy pojawiła się kwota 7, 5 mln złotych?

- Nie! Kwota nie padła. Absolutnie! Mówiło się o kwocie podobnej, że takie lodowisko a mniejsze to jest podobna kwota. Z tym się nie można zgodzić. Jak można powiedzieć, że koszty budowy lodowiska o powierzchni 600 metrów kwadratowych są takie same jak lodowiska o powierzchni 1800 metrów kwadratowych? Przecież koszta są o wiele wyższe? Podobnie jest przy utrzymaniu. Kolejną sprawą jest dotacja z Ministerstwa Sportu. Nie ma możliwości pozyskania 50 procent gdyż to lodowisko nie będzie strategicznym obiektem dla polskiego sportu. Czyli można liczyć tylko na 33 procent. Trzeba też wiedzieć, że ta inwestycja spowoduje zwiększenie zaciągniętych przez nas kredytów. W tej chwili mamy już 30 mln a może być i 40 mln na ten rok, bo taki jest założony deficyt budżetowy. Także pozyskanie środków unijnych jest pułapką, na którą już wiele samorządów się złapało. Bo do wszystkiego trzeba dołożyć środki własne. I dlatego zgodzę się pozyskiwać fundusze, ale pod warunkiem, że będziemy realizować takie inwestycje, które są niezbędne. Dla przykładu podam. Tak fajnie miało być z Miejskim Centrum Kultury. Miało być zdecydowanie większe dofinansowanie na remont. Nagle okazało się, że na pierwszy etap, który realizujemy na kwotę 18 mln złotych, środków zewnętrznych jest tylko 6 mln. Czyli z własnej kieszeni, z kredytów, musimy dołożyć 12 mln złotych. Następny etap ma kosztować 12 mln złotych a całość inwestycji opiewa na 30 mln. Włos się na głowie jeży ile jeszcze dołożymy.

Czyli nie było z wami żadnych konsultacji w tej sprawie ze strony prezydenta?

- No… z nami nie było. To znaczy wcześniej była, ale do kwoty 3, 5 mln. Właściwie postawieni zostaliśmy przed faktem dokonanym. Ponieważ projekt za 90 tys. złotych został już wykonany zadałem prezydentowi pytanie: czy dając do zrobienia projekt na lodowisko nie było informacji, jaką kwotą dysponuje samorząd na realizację tej inwestycji? Pełnowymiarowe lodowisko ma kosztować powyżej 7, 5 mln złotych. Ale czy za taką powstanie? Trudno powiedzieć, bo ostatnie inwestycje np. fontanna przy ulicy Norwida – zaczęła się od kwoty, 300 tys. a skończyła na 1 mln. Albo plac za Miejskim Centrum Kultury. W wieloletnim planie inwestycyjnym założone było 1, 1 mln złotych i tyle rada zaakceptowała. Nagle pojawiła się kwota 5 mln. Teraz okazało się też, że między tym placem a samym budynkiem MCK został pominięty pas gdzie są schody. Do całej inwestycji trzeba jeszcze dołożyć kolejny milion złotych żeby to zrobić.

Nie był przewidziany w projekcie skweru Staffa?

- Uszło uwadze.

Jeżeli cały plac brany był pod uwagę jak można było pominąć tę integralną część?
- Też zadaję sobie to pytanie?

W strukturze Urzędu wszelkie decyzje podejmuje prezydent, ale czy nie powinno być tak, że w pewnej części powinny być one konsultowane z Radą Miasta?
- Uważam, że było by to w dobrym tonie. Bo jeżeli na przykład w wieloletnim planie inwestycyjnym założone kwoty w późniejszym czasie mają ulec zmianie na większe, to warto byłoby się spotka parę razy i poznać powody takiego wzrostu.


Rozmawiał: Maciej Wesołowski


Komentarze
Dodaj nowy Szukaj
jozka 2010-10-09 08:50 UTC
a gdzie bedzie to lodowisko?
Grzegorz Małkus  - Lodowisko dlaczego takie. 2010-10-09 17:13 UTC
Drogi Bogusławie,

przykro mi że muszę zabrać głos w tej sprawie, ale muszę gdyż w swej wypowiedzi podałeś nie precyzyjne informacje, które nie mogą być tak jak przedstawiłeś odebrane.

1. Lodowisko nie przenośne, nie przewoźne tylko sezonowe składane z możliwością rozkładania w różnych miejscach miasta o wymiarach 20 x 30 metrów jak tego właśnie oczekiwałeś w swoich postulatach.

2. Nie prymitywne za 1 600 000,00 zł, ale porządne zgodnie z najnowszą technologią z aluminiowych elementów chłodzących z bandami, zadaszeniem, trybunami i miejscem dla widowni, nagłośnieniem i oświetleniem za 1 450 000,00 zł. Takie lodowiska funkcjonują w wielu stolicach Europy. Proszę wejść na stronę firmy Tool tam można zobaczyć podobne projekty. Ale takiego nie chciałeś, argumentów Twych nie przytoczę - jeszcze poczekam.

3. Twój pomysł na lodowisko 20 x 30 metrów przy hali z możliwością odzyskiwania energii do ogrzewania hali. Powiedz szczerze czy powstał projekt, kosztorys cokolwiek w tej materii. Bo ja nic nie znalazłem takiego i nie wiem skąd Twoja wiedza o opłacalności takiego rozwiązania. Nie chciałem podejmować tego tematu, ale w tym miejscu muszę. W projekcie hali, którą odziedziczyliśmy już w trakcie realizacji był natomiast kardynalny błąd. Zaprojektowano zasilanie ogrzewanie z sieci ciepłowniczej, a zabrakło w projekcie sterowania temperaturą ogrzewania, rzeczy bardzo ważne z uwagi na podłogowe ogrzewanie, gdzie temperatura zasilająca nie może przekroczyć 23 stopni. Udało się ten ewidentny błąd naprawić co niestety nie było łatwe z uwagi na ryczałtowe wynagrodzenie wykonawcy. Ale to temat na osobną dyskusję.

4. Jak już jestem przy hali. Razi Cię sposób finansowania lodowiska, brak pewności czy pozyskamy środki z Ministerstwa. Jakoś nie przypominam sobie takich wątpliwości jak została rozpoczęta budowa hali za ponad 12 milionów zł. Dofinansowanie jakie pozyskałeś z Ministerstwa było na poziomie 19 %, to nam udało się pozyskać dodatkowy milion złotych. Proponuję by ta samą miarą mierzyć swe i czyjeś decyzje.

5. Nie zgodzę się z Tobą że radni nie wiedzieli o wymiarach i kosztach lodowiska. Bardzo wyraźnie mówiłem jakie wymiary musi posiadać lodowisko by móc ubiegać się o dofinansowanie z Ministerstwa, mówiłem wtedy że musimy ze środków gminy zapisać 3,5 mil zł by ubiegać się o dotację w wysokości 50 % z Ministerstwa. Pomyliłem się o 700 tyś to fakt, ale to jest kosztorys inwestorski, po przetargu może równie dobrze wartość zamówienia być niższa.

I na koniec, bo do kwestii MCK się nie odniosę bo ze dwie strony sprostowań musiałbym napisać, otóż powiedz szczerze czy nasze miasto nie zasługuje na to by posiadać obiekty sportowe na miarę oczekiwań społecznych, czy nie powinniśmy równać do takich miast jak Ostrowiec, czy Ostrowiec stać na 50 metrowy basen, halę za 50 mil zł, a może w Ostrowcu jest mniejsze bezrobocie, albo tradycje sportowe zacniejsze? Opowiadanie o zadłużaniu miasta jest nie na miejscu. Doskonale wiesz że cały kredyt idzie na inwestycje, przypomnij na co szły kredyty za Twoich i Mazura rządów. Proszę Cię jeśli nie stać o trochę szacunku, to przynajmniej przemilczenie tych kwestii.
Pozdrawiam, zawsze gotowy do dyskusji

Grzegorz Małkus
Jolka35 2010-10-09 19:26 UTC
Brawo Panie Bogusławie w samo sedno
ali  - nie lodowisko 2010-10-09 20:36 UTC
jestem przeciwny lodowisku w tym miejscu a co z parkingiem strzeżonym i ludzmi którzy trzymają tam samochody
sowa  - zbedny wydatek 2010-10-10 08:41 UTC
W naszym miescie zyje ponad 50tys.mieszkancow i z jakiej racji decyduje kilka osob o tak powaznej inwestycji.Ile osob z tego lodowiska skorzysta? tysiac,2 tysiace?,jak to sie ma do pozostalej czesci miasta?Jakie korzysci beda plynely z lodowiska?Zatrudnionych zostanie kilka osob i tyle,a utrzymanie? Strasznie duzo jest do zrobienia w miescie,jesli juz poprawiamy wyglad miasta,to ul.1000lecia, Metalowcow,usuniecie parkingow miedzy blokami,jak np.przy ul.Zeromskiego i zagospodarowanie takich miejsc.Jak wyglada to miejsce i Plac Florianski obok starostwa?A na starych osiedlach tereny miedzy blokami,np.opodal Pekao SA ,albo w okolicy ul.Sikorskiego,nie mowiac juz o innych osiedlach.A pomyslal ktos o budowie komunalnych mieszkan,dla ludzi niezamoznych? Nasza spolecznosc,mieszkancy miasta powinni decydowac,na co wydac 7 mln.,jesli radni nie maja pomyslow.
skar  - Faktycznie rozrzutność 2010-10-11 08:51 UTC
To prawda, że Skarżysko ma wiele ważniejszych potrzeb, które można by zaspokoić za te pieniądze ale widocznie Prezydent w tych konkretnych inwestycjach widzi korzyści dla siebie.Jak widać bardzo łatwo wydaje nie swoje pieniądze.Na taką niegospodarność my mieszkańcy Skarżyska możemy w tym roku powiedzieć stop i wybrać innego Prezydenta. Ale czy będziemy do tego zdolni? Większość mieszkańców ma to gdzieś kto rządzi i dlatego miasto jest jednym z najbardziej zaniedbanych i robiących złe wrażenie miastem w Polsce.
matka  - Dbajmy o młodych ludzi w naszym miescie1 2010-10-11 17:56 UTC
A ja myślę,że powinny się otworzyć oczy co poniektórym naszym radnym i mieszkańcom .Czy zawsze ma tu być nijak i dziadosko??? Bo co ,bo nasze miasto nie zasługuje na porządne inwestycje? Czy nasze dzieci sa gorsze od tych w dużych miastach.Myślę,że to wspaniała rzecz taka dbałosc o miasto i wysoki poziom inwestycji.Na szczęście nie razi już "Langerówka" ani upiorny budynek szpitala kolejowego-to dopiero były inwestycje!!!Więc pomółżmy a nie kładżmy kłody pod nogi.Bo tylko nauczyliśmy sie narzekać.Pamiętamy ile było marudzenia o fontannę a dzisiaj proszę ilu ludzi tu wypoczywa i jak zmieniło się centrum miasta.Jestem dumna ze mam takiego Pana Prezydenta.Tak trzymać.
emeryt  - sporna sprawa 2010-10-11 20:01 UTC
to co pisze matka to zapewne klakierka pana prezydenta.nic,nie mam do jego choralnych spiewow i metnych pokazoe w mck-u i licznych szkolach,ale...pytam sie wobec rzeszy ludzi skarzyska -czy to lodowisko,czy ta fontanna to zyc i nie umierac juz w skarzysku,tylko patrzyc na te drogie dziwne rzeczy.a gdzie ta nasza komunikacja mks-u,a,gdzie te dobre drogi i chodniki,,,a gdzie miejsce na przyszly cmentarz.tych spraw mozna wymieniac bez liku.a lodowisko to najpotrzebniejsza sprawa dla mlodziezy...a,gdzie podzialy sie osiedlowe swietlice,gdzie mlodziez miala zajecia .sa,bary,na kazdej prrawie ulicy i tam trwa zycie mlodych.nikt nie patrzy na ich wiek i piwko leje sie hektolitrami...a pozniej zajscia na ulicach itp.a moze dofinansowac straz miejska by pracowali w dzien i w nocy a nie do wieczora tylko.a pozniej mamy to co mamy-wybite szyby w przystankach,wyrwane znaki drogowe,napady.lodowisko to winna byc przyszlosc a teraz sa inne wazniejsze sprawy jak wyzej napisalem.pan ciok ma racje,pan malkus to komfabulant pana prezydenta-zyje beztrosko bez jakich -kolwiek realjow..-
gosc  - do matki 2010-10-11 20:50 UTC
Ja mysle ,ze Pan Prezydent jest z Pani dumny i tak trzymac!Matko,dbajmy o mlodych ludzi w tym miescie,zeby mieli prace,zeby mogli rodziny zakladac i mieli gdzie mieszkac,a nie musieli tulac sie po swiecie.Mysle,ze mlodzi ludzie w tym miescie,ktorzy koncza szkoly wlasnie tego oczekuja od rzadzacych droga matko.
Napisz komentarz
Nick:
E-mail:
 
Tytuł:
 

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."

 
HOT NEWS


Komentarze pozostają własnością ich twórców - redakcja TSK24.pl nie bierze za nie odpowiedzialności.
Nick nie jest zastrzeżony dla jednego użytkownika.

Serwis nie ma obowiązku publikacji nadesłanych materiałów. Materiały nie zamawiane przez Serwis Informacyjny TSK24.pl  nie podlegają zwrotowi. Autorzy materiałów publikowanych w serwisie wyrażając zgodę na ich publikację przenoszą jednocześnie prawa do nich na rzecz Serwisu Informacyjnego TSK24.pl. Serwis zastrzega sobie również prawo do wykorzystywania zamieszczanych materiałów w celach promocyjnych i reklamowych na wszelkich polach ekspozycji. 


Copyright 2009 TSK24.pl - Wszystkie Prawa Zastrzeżone - Żadna część jak i całość materiałów zawartych w portalu TSK24.pl nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie.

Wszelkie wyżej wymienione postępowanie bez pisemnej zgody wydawcy -  PPHU MPC-TECH ZABRONIONE!