- Kategoria: Szkolnictwo i oświata
- Piotrek
Uczniowie ,,Dwójki ‘’ na Zielonej Szkole w Janowie Lubelskim
Zielona szkoła – to forma edukacji, która jest źródłem twórczej pracy nauczyciela i ucznia. Ma spełniać określone cele dydaktyczno – wychowawcze i integracyjne.
Uczenie się przez przeżywanie przynosi większe efekty, niż nauka w szkolnej ławce, dlatego w tym roku szkolnym , zorganizowaliśmy dla uczniów trzydniowy pobyt w Janowie Lubelskim, pod hasłem „Doświadczyć samemu, by zrozumieć lepiej“. Dzięki temu nasi uczniowie mieli szansę bezpośredniego poznawania przyrody, a jednocześnie możliwość bezpośredniego przeżywania i działania.
12 czerwca z samego rana wyruszyliśmy w podróż. Nasza grupa składała się z uczniów klasy IIB i IVa, z wychowawcami p.Renatą Pelą i p.Joanną Jaworską-Kowalczyk. Już na początku , przy pożegnaniu nie obyło się oczywiście bez łez ( Rodziców J), bo większość uczestników, jak nie prawie całość po raz pierwszy w swoim życiu opuszczała swoich ukochanych rodziców i dom rodzinny.
Nasze miejsce zakwaterowania to Ośrodek Wypoczynkowy Almatur. Los postanowił nam nagrodzić wcześniejsze zmartwienia i obawy, bo w ośrodku czekały na nas nie tylko ładne pokoje, a przede wszystkim smakowite posiłki, zawsze życzliwy personel oraz kadra, a pogoda była wymarzona: słońce, słońce i jeszcze raz słońce.
Program naszej zielonej szkoły był bardzo napięty i wypełniony różnymi atrakcyjnymi zajęciami, spacerami i zabawami. Nikt nie mógł narzekać na nudę. Uczniowie podczas pieszych wędrówek mieli okazję poznać malowniczo położoną miejscowość w lesie, otoczoną jeziorami. Dzieci oprócz codziennych zajęć dydaktycznych uczestniczyły w licznych konkursach, turniejach sportowych. Nie zabrakło takich atrakcji jak: zajęcia w Centrum Edukacji Przyrodniczej, wizyta u garncarza, marsz na orientację, zabawy z chustą animacyjną, zajęcia relaksacyjno-wyciszające, ognisko, dyskoteka.
Pobyt na zielonej szkole dostarczył uczniom nowych wrażeń, doświadczeń i pozytywnych przeżyć. Każdy uczeń miał szansę pokazania się z jak najlepszej stronie, gdyż zadania, które przed nim stawiali nauczyciele, były dostosowane do jego możliwości. W każdym dziecku to „coś“, co odpowiednio stymulowane dowartościowywało go, mobilizowało i umożliwiało harmonijny rozwój. Dzieci, które wyjechały na zieloną szkołę uczyły się samodzielności, samokontroli i samooceny. W trakcie trwania zajęć poznawały słabe i mocne strony swojej działalności.
Czas minął bardzo szybko. Żałowaliśmy, że nasza przygoda już się kończy. Nie zapomnimy jednak wspólnie spędzonych, radosnych chwil. Nasi uczniowie zasługują na szczególną pochwałę, ponieważ ich sposób bycia i zachowanie było wzorowe i budziło zachwyt wszystkich, którzy mieli z nimi styczność. Ten kilkudniowy pobyt nauczył nas wiele.
To co widzieliśmy, to co zrozumieliśmy i tego czego doświadczyliśmy nie da się nauczyć z żadnej książki, ani podręcznika. Tam trzeba było być i samemu to przeżyć. Samemu doświadczyć, by zrozumieć lepiej.
A gdzie w przyszłym roku! To dopiero się okaże, ale w drodze powrotnej dzieci snuły w autokarze różne plany na ten temat, które my - nauczyciele skwapliwie notowaliśmy w pamięci. A więc do przyszłego roku.