Powiadomienie o plikach cookie Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.

Kontakt z redakcją: tel. 535 455 189 redakcja@tsk24.pl

Intermodal szansą na rozwój regionu

Impuls dla rozwoju gospodarczego północnej części województwa świętokrzyskiego, zwiększenie udziału transportu kolejowego w przewozach, ochrona środowiska – to główne czynniki przemawiające za budową terminala intermodalnego w Skarżysku – Kamiennej. O planowanej inwestycji oraz szansach, jakie stwarza jej realizacja mówił podczas konferencji prasowej marszałek województwa świętokrzyskiego – Andrzej Bętkowski.
 
W konferencji, która odbywała się na terenie jednej z największych w Polsce stacji rozrządowych w Skarżysku – Kamiennej, uczestniczył również radny wojewódzki – Marcin Piętak.
 
Transport intermodalny, czyli oparty na różnych gałęziach, w tym przede wszystkim kolei, jest w Polsce szeroko propagowany. Z danych Polskich Kolei Państwowych S.A. wynika, że udział transportu intermodalnego w przewozach rośnie z roku na rok i trend ten zdecydowanie utrzyma się w najbliższych latach. Tymczasem rozmieszczenie takich obiektów na terenie kraju jest bardzo nierównomierne, a sieć niewystarczająca. Województwo świętokrzyskie jest jednym z tych regionów, w których wciąż nie ma obiektu tego typu.
 
Doskonałą lokalizację dla takiej inwestycji stanowi Skarżysko-Kamienna, jako miasto dysponujące rozbudowaną infrastrukturą kolejową, leżące na skrzyżowaniu linii nr 8 (Warszawa – Radom – Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kraków) oraz nr 25 (Łódź Kaliska – Skarżysko-Kamienna – Ożarów Cementownia – Dębica). Linie te należą do sieci kompleksowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), która zapewnia spójność inwestycji infrastrukturalnych w Unii Europejskiej. Warto dodać, że cześć wspomnianej już linii nr 8 stanowi jeden z odcinków nowego unijnego kolejowego towarowego korytarza transportowego RFC-11 (Bursztynowego) łączącego południowo-wschodnią Polskę, Słowację, Węgry i Słowenię z granicą białoruską w Terespolu. Korytarz stanowi uzupełnienie europejskiej sieci korytarzy towarowych dzięki połączeniom z korytarzami nr 5, 6, 7, 8, 9 i 10.
 
– Na terenie stacji rozrządowej, na której obecnie znajdujemy się, PKP S.A. rozważa budowę terminala intermodalnego do przeładunku towarów z pociągów na tiry i odwrotnie. Szacunkowy koszt inwestycji, która będzie realizowana w trzech etapach, to ok.150 mln zł – mówił marszałek Andrzej Bętkowski podczas konferencji prasowej. – Projekt zakłada powstanie placu przeładunkowego o powierzchni ponad 62,5 tys. m kw., dwóch torów o długości 750 m każdy, dwóch suwnic bramowych oraz dwóch wozów przedsiębiernych do przeładunku kontenerów.
 
Powstanie terminala to zwiększenie szybkości dostaw, przerzucenie części transportu z dróg na przewozy kolejowe, a co za tym idzie – czystsze powietrze, mniejsza degradacja dróg, liczby wypadków i ograniczenie poziomu hałasu. To także ogromna szansa na impuls rozwoju gospodarczego Skarżyska – Kamiennej  i całego regionu świętokrzyskiego.
 
– My skarżyszczaninie i ja, jako marszałek województwa świętokrzyskiego, cieszymy się z podjęcia przez PKP S.A. dyskusji o lokalizacji terminala właśnie w tym miejscu – podkreślił Andrzej Bętkowski. – Aby inwestycja ta mogła być realizowana, potrzeba wysiłku wielu stron i dlatego deklaruję, ze jeśli PKP S.A. będzie potrzebowało wsparcia samorządu województwa, to podejmiemy wszelkie możliwe działania. Pragnę podkreślić, że w przygotowywanej obecnie strategii rozwoju województwa planujemy zapisać to przedsięwzięcie.
 
Marszałek Bętkowski zwrócił się także do skarżyskich samorządów – lokalnego i powiatowego o włączenie się w działania służące realizacji inwestycji, szczególnie w zakresie budowy dróg dojazdowych do przyszłego obiektu intermodalnego.
 
– Powstanie terminala jest elementem kluczowym nie tylko dla rozwoju kolei, ale i Skarżyska – Kamiennej – przekonywał podczas konferencji prasowej radny Sejmiku Marcin Piętak.- W mieście, które traci swoje funkcje społeczno-gospodarcze, gdzie wskaźniki bezrobocia są jedne z najwyższych w regionie i gdzie demografia jest ujemna, tego typu inwestycja może być impulsem rozwoju.
 
Realizacja projektu budowy terminala intermodalnego ma szansę na wsparcie w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.

 



 

<<Pianka neopronowa >>

 

Ostatnie komentarze

  • Gość powiedział(a) Więcej
    Oglądam debatę z Końskich,dużą wiedza,elokwencja ,kultura i oddanie dla spraw polskich (tego brakuje... 8 godzin temu
  • Balbinaschowana! powiedział(a) Więcej
    Słychać wycie ? ZNAKOMICIE ! :-) Element animalny w akcji ha ha ha ! 11 godzin temu
  • Marek powiedział(a) Więcej
    Szkoda mi mojego miasta. Panie Anonimowy rozum się kłania. Tacy jak Pan wpędzą miasto w XiX wiek. 14 godzin temu

Komentarze pozostają własnością ich twórców - redakcja TSK24.pl nie bierze za nie odpowiedzialności. Nick nie jest zastrzeżony dla jednego użytkownika.
Serwis nie ma obowiązku publikacji nadesłanych materiałów. Materiały nie zamawiane przez Serwis Informacyjny TSK24.pl nie podlegają zwrotowi. Autorzy materiałów publikowanych w serwisie wyrażając zgodę na ich publikację przenoszą jednocześnie prawa do nich na rzecz Serwisu Informacyjnego TSK24.pl. Serwis zastrzega sobie również prawo do wykorzystywania zamieszczanych materiałów w celach promocyjnych i reklamowych na wszelkich polach ekspozycji.
Wszystkie Prawa Zastrzeżone - Żadna część jak i całość materiałów zawartych w portalu TSK24.pl nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie.
Wszelkie wyżej wymienione postępowanie bez pisemnej zgody wydawcy - PPHU MPC-TECH ZABRONIONE!